Meer dan vijfentwintig jaar lang pendelde ik dagelijks met de trein naar
Brussel en dat was heel dikwijls een echt avontuur. Jarenlang ging het
goed, af en toe eens een staking, af en toe eens een 'persoonlijk
ongeval' (eufemisme voor iemand die het leven niet meer zag zitten en
dus op het verkeerde spoor ging zitten) maar al bij al heel
betrouwbaar. Heen en weer in zo'n minuut of vijfenveertig.
En toen liep het mis. Een of andere nieuwe topman wou zijn stempel
drukken op de goed geoliede machine en dat is de trein nooit meer te
boven gekomen.
Een korte anekdote ter illustratie.
Een gewone ochtend in dat rampzalige treinjaar. Ik word wakker
gewekkerd om zes uur, zodat ik om acht uur kan inpunten op het werk.
Alles loopt vlotjes en zelfs de trein vertrekt op tijd. En dan begint
het avontuur.
Het is winter en ijskoud, maar de trein is lekker warm. Ik verdiep me
zoals gewoonlijk in een boek en kijk niet op of om, maar er klopt iets
niet.
Jarenlang reizen op hetzelfde traject geeft je een soort ingebouwde klok
mee: 'Het geluid van het ondergrondse station in Mortsel', 'De
tweelingbrug bij Duffel', 'Het station Van Mechelen' Zonder opkijken
voel je waar je bent, hoor je waar de trein voorbijrijdt.
Die ochtend klopt er iets niet. Ik kijk uit het raam en zie ...
Antwerpen Noord. Stilte in de luidsprekers. 'Ben ik op de verkeerde
trein gestapt? Ben ik op weg naar Roosendaal?'
De trein stopt met knarsende remmen, het licht gaat uit. De
luidsprekers zwijgen. Na tien minuten malende gedachten en vragende
ogen naar de medereizigers 'Wat is hier aan de hand? Zijn we gekaapt?'
Eindelijk gekraak in de luidsprekers 'Geachte reizigers, de trein is op
het verkeerde spoor terecht gekomen. We kunnen pas weer vertrekken
richting Brussel (toch de juiste trein!) als we toelating krijgen van
het seinhuis. Gelieve ons te verontschuldigen voor de opgelopen
vertraging'
Zo is mijn trein
naar Brussel op het rangeerstation Noord terechtgekomen:
richting Nederland dus. Rangeerstation Noord is nu het alom geroemde
Park Spoor Noord. Ik vermoed dat ze de sporen daar hebben verwijderd om
de treinen naar Brussel op het juiste spoor te houden.
Ondertussen is het bijna tijd om op het werk in te punten en de trein
staat nog altijd in Antwerpen Noord. En het wordt kouder en kouder,
want samen met het licht is ook de verwarming uitgevallen.
Eindelijk, rond negen uur, floept het licht weer aan, begint de
verwarming weer te draaien en komt de trein in beweging, traag maar
zeker. Traag, want het duurt bijna een half uur voor de trein het station
Antwerpen Oost passeert om dan eindelijk in Berchem het spoor naar Brussel weer te vinden.
Aan het einde van de rit, om elf uur, vraagt de stem in de luidspreker
nogmaals of we haar willen verontschuldigen. Een waarom ook niet? De
trein is altijd een beetje reizen en onvoorziene omstandigheden horen
daarbij.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten